Sunday, December 2, 2012

ubat jiwa

Dalam berduka sy cuba cr sesuatu utk menjadi motivasi diri... dlm lemah sy cr kekuatan utk sy terus bertahan... sy cuba bc kata2 hikmah utk sy dpt semangat....

Kata2 hikmah saya jmp dalam kalam Allah... dalam kitab al-quran, ayat 62 surah al baqarah....

Sesungguhnya org yang beriman, org yahudi, org nasara ( nasrani) dan org Sabi'in, sesiapa shj di kalangan mereka itu yang beriman kpd Allah dan beriman kpd hari akhirat serta beramal salih, maka mereka akan memperoleh pahala balasannya di sisi Tuhan mereka, tidak ada kebimbangan (drpd berlakunya kejadian tidak baik) kepada mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.

Org yg beriman tidak akan bimbang apa pun bila berlakunya kejadian yg tidak baik menimpa mereka... orang yg beriman tidak akan berdukacita... kerana mereka percaya pada Qada' dan Qadar Allah.. mereka yg beriman percaya adanya hari akhirat...mereka akan buat kebaikan utk memperoleh syurga Allah.... subahanallah... saya mahu jd org seperti mereka... mereka yg beriman... jd saya tidak harus bimbang dan berdukacita.....

Kpi: mahu jd org beriman!

InshaAllah.... bantulah hambaMu ini yg selalu saja lalai........

7 comments:

  1. Salam Nur yang dhormati dan disayangi. Saya seorang pembaca setia blog nur. Apa yang saya nak cerita disini mengenai hidup sAYA. Saya dikurniakan suami yang bagi saya terlalu baik dan lengkap. Sepanjang empat tahun kahwin, i have tried my best to be a good wife,sehingga suatu hari saya mendapati dia curang dengan saya. Saya memberinya peluang sekali lagi. Dia curang sekali lagi buat kali kedua. Kini hati saya terlalu hancur dan jujur saya katakan saya tiada perasaan dengannya lagi. Kadang2 saya berharap suapaya dia mati, dan saya mendapat gelaran balu secara natural. Mungkin pada orang saya keterlaluan, tetapi siapa yang pernah merasai sakitnya dikhianati suami sendiri, betapa hancurnya hati. Mesti orang kata bersyukurlah sebab ada suami, tetapi apakah erti suami isteri jika tiada kebahagiaan dalam hidup, suami curang dengan isteri yang pernah melahirkan 2 orang anaknya. Sebenarnya entry ini tiada kaitan dengan nur, tetapi kadang2 melalui cabaran hidup yang berbeza, kita terpaksa menempuhinya.Saya terseksa jiwa dan raga dengan suami penipu dan yang tidak menghargai isteri, manakala nur dikurniakan suami yang baik tetapi telah tiada. Kedua-duanya secara tersirat mempunyai nilai tambah yang sama. Jadi apapun yang berlaku, hanya ada satu sahaja pegangan dalam hidup saya sabar dan syukur.

    ReplyDelete
  2. bantulah hambamu ini yang selalu saja lalai amin..

    ReplyDelete
  3. Nur, nnti Nur mengamati ayat2 cinta Allah, Nur buka surah ke 57,surah hadid, ayat 22-23 ye..

    Ayat pujuk Allah buat hamba2Nya yg yakin dgn rahmat dan kasih sygNya d sini dan d sana nnti..

    ReplyDelete
  4. selepas hujan,andai pelangi tidak muncul,matahari pasti ada..

    ReplyDelete
  5. amin.. same2 kite usehe untuk capai KPI tu..

    ReplyDelete
  6. Saya doakan nur akan temui kekuatan baru bersama dua harta yg tak ternilai di sisi nur. Ya rabb bahagiakanlah mereka,permudahkanlah perjalanan hidup mereka dan limpahkanlah rezki yg halal utk mereka,aamin

    ReplyDelete

Selamat Hari Raya 2023