Thursday, August 2, 2012

Kekuatan saya

Ramadhan & Aidilfitri tahun kedua tanpa kekasih saya…

Ramadhan tiba lagi.. dah nak masuk separuh ramadhan… sekejap je masa berlalu… saya harap,masa akan terus cepat berlalu supaya segalanya saya dapat harungi dengan sekelip mata…
Alhamdulillah, masih bernyawa, masih diberi nafas, masih boleh tersenyum, masih boleh ketawa, masih boleh berkata-kata, masih boleh berjalan, masih boleh mendengar,
Masih bersama anak-anak, masih punya ibu bapa, masih ada kawan-kawan setia, masih punya kerjaya…

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah…

Nikmat kalau ditulis terlalu banyak Allah beri, namun kita manusia sering saja melihat pada satu kekurangan yang ada pada kita…
Apalah sangat dugaan dan ujian jika nak dibandingkan dengan nikmat Allah beri kan…
Astagfirullah, ampunkan saya Tuhan kerana selalu melatah di kala terasa rindu yang amat sangat terhadap suamiku…
Selalu saja hampir mengalah di saat teringatkan dia…
Selalu saja lemah di masa terlalu memerlukan dia…

Nikmat Allah beri buat saya masih hidup hingga kini..
Kadang rasa nak rebah dan lari jauh dari dunia untuk saya lupakan kesedihan dan kerinduan yang menebal pada si dia..
Saya sedang berusaha meletakkan Allah sebagai penyuluh hidup saya yang paling Utama…
Segalanya saya harus bergantung pada Nya…

Tiap kali saya rasa saya perlukan Ahmad, cepat2 saya beristighfar…
“Cukuplah Allah penyuluh hidup saya dan anak-anak”

Tiap kali saya rasa tidak mampu menguruskan sesuatu…
Saya harus beringat…
“Dengan izinNya, apa pun akan terlaksana..tawakal pada Dia…berserah pada Dia, kita usaha!, inshaAllah, pasti tidak akan kecewa”

Tiap kali rasa keseorangan, dan merasa tidak selamat,
Dalam hati saya.. “Allah jaga kita, Allah jaga kita, Allah jaga kita”

Sungguh saya bukan orang yang kuat, saya amat lemah dan penakut…
Orang kata Hawa perlukan Adam.. Adam perlukan Hawa…
Hawa itu lemah… saya seorang Hawa, saya memang lemah..
Tapi Adam saya sudah dijemput pulang ke negeri asal….
Tiada lagi Adam melindungi Hawa di dunia…
Akal saya kata saya rasa lemah dan tidak selamat…

Tapi akal itu silap!

Hati saya kata “ Allah jaga kita!”
Kita lemah, mintak tolong Dia,
Rasa tak selamat, berserah padaNya…

Ya, itulah kekuatan saya…

21 comments:

  1. selalu jadi silent reader je.. tapi hari ni nak komen jugak..

    salam sis.. bergenang bace entry ni sebab saye teringat kawan saye.. kawan saye baru kehilangan suami bulan lepas.. tempoh perkahwinan baru sebulan.. inai masih merah di jari.. Ya Allah.. besar dugaan buat kalian berdue.. tapi pasti besar pahala Allah ganjarkan.. tinggi martabat kalian berdue di sisi ALlah.. semoge sis terus tabah!~ always pray for u sis~

    ReplyDelete
  2. Salam.. dah lama saya jadi silent reader, cuma kali ini tulisan mawar sangat menyentuh hati.. maaf, saya sendiri tak dapat bayangkan macam mana mawar boleh harungi semua ni.. semoga mawar, dan anak2 akan sentiasa akan mendapat perlindungan dariNya

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. salam mawar...

    x pernah rasanye air mata nie x menitik tiap kali baca entry mawar...moga Ramadhan thn nie memberi seribu makna bt mawar sekuarga...amin..

    ReplyDelete
  6. Dia pergi tp meninggalkan embun & kekwa sbg penganti...

    ReplyDelete
  7. Salam,

    Bila mawar cakap mawar lemah dan penakut,saya dapat bayangkan..tidak mampu menguruskan sesuatu..saya juga faham..sb saya juga amat bergantung pada suami..(kecuali kerja rumah dan anak2).Walaupun saya ada kerjaya..tp dari hal bayar semua bil..kereta..bayar ptptn saya..financial planning..semua berharap pd dia..yg saya tau..duit balance tu utk saya guna hari2..hal rumah..lampu tak menyala ..kereta rosak..semua saya taktau..bkn taknak ambik tau..tp sama dgn situasi mawar..mmg suami menguruskan semua..jadi bila membaca kisah mawar..saya pasti terlalu sukar utk kita lalui..tp sy pasti mawar seorang yg sangat tabah..saya sendiri tidak dapat membayangkan bagaimana jika perkara yang sama berlaku kepada diri ini. Diharapkan mawar akan terus tabah menjalani kehidupan. ingatlah bahawa apa yang terjadi ini adalah dugaan daripada yang Maha Kuasa untuk menguji kesungguhan dan keimanan hamba-hambanya.
    Dari Anas bin Malik r.a ia berkata, Rasulullah saw bersabda:
    "Sesungguhnya Allah berfirman, Apabila Aku menguji hambaKu dengan
    kedua-dua matanya, kemudian dia bersabar, maka Aku gantikan syurga
    baginya."
    (Hadis Riwayat Bukhari)
    Insyallah

    ReplyDelete
  8. moga mawar terus tabah..hanya doa yg mampu kami beri utk mawar..be strong yer dik..

    ReplyDelete
  9. thanks baya... sabar yer.... pahala sabar itu unlimited....

    ReplyDelete
  10. mawar,

    kak yat dah lama baca blog kamu.Now kazen akak siti norlina sama opis kamu kat LHDN kluang tu :)

    Dia selalu cerita ttg ketabahan kamu.sgt menginspurasikan.Tabah ye dik, demi si syomel.Allah ada perancangan yg terbaik.

    Salam ramadhan.

    ReplyDelete
  11. salam... saya juga adalah salah seorang silent reader kamu.. dan entry kali ini membuat air mata saya mengalir lagi.. moga kamu tetap tabah menghadapi segalanya.. moga embun dan kekwa menjadi anak yg solehah pengubat segala duka.. amin

    ReplyDelete
  12. Akak.. Adik makcik jiran sbelah umah sy bru kehilangan suami dia arini.. Ble dpt thu berita tu terus sy teringat akk.. Sy harap dia juga setabah akk,sekuat akk.. Kesian sgt sbb dia ta dpt bsame2 suami dia dsaat mghembuskan nafas terakhir.. Dia tgh bpantang kat uma mak dia, then hsband dia kat uma mereka sbb keje. . Hsband dia meninggal dunia excdnt.. Allah amek hsband dia then tggalkan 2 cahaya mata sbgai teman.. Mcm akk.. Hope dia sekuat akak..

    ReplyDelete
  13. smg Nur selalu diberi cahaya dan kekuatan untuk menempuhi kehidupan

    ReplyDelete
  14. salam kak , terima kasih sbb sudi share entry ni pada sy . sy fhm prasaan akak sbb kita sama2 mghdpi stuasi ni kak . betul apa yg akak ckap , trlalu byk nkmt yg Allah bgi dkt kita tpi dsbbkn Allah ambil org yg kita syg kita jdi lemh . trlalu lemah . xpe kak , sy doakan Allah beri kkuatan untk kta truskn hdup tnpa si dia lgi di sisi .Al-fatihah

    ReplyDelete
  15. salam...tulisan2 akak sering membuatkan saya sendiri tersedar...banyaknya nikmat yang Allah beri yang jarang kita syukuri...kita lebih memandang pd kekurangan yg ada....saya sentiasa berdoa dan berharap akak kuat dalam menempuh hidup yang mendtg bersama kekwa dan embun...semoga mereka sentiasa menjadi peneman akak disamping Allah sebagai penjaga mu...

    ReplyDelete
  16. Kamu insan yang terpilih...utk diuji, semoga Allah memberi juga kekuatan untuk kamu mengharunginya..

    ReplyDelete
  17. Salam Kak Nur,

    Menitis lagi air mutiara jernih setiap kali membaca entry kak nur....Dapat dibayangkan kerana kaum Hawa memang memerlukan kaum Adam...

    Ya Allah,berikan ketabahan pada diri hambaMU ini agar dia dapat mengharungi segala mehnah kehidupan ...Amin

    ReplyDelete
  18. mengalir airmata tatkala baca entry kak nur,xsangka pencarian perkara lain di Google mempertemukan sy dgn blog akk ni,semoga akk tabah dn yakini arwah menanti akk di sana..InsyaAllah

    ReplyDelete
  19. Mawar Kuat...Insyaallah
    Ceria selalu ok.. :)

    ReplyDelete
  20. Allah no. 1 Muhammad no.2...la tahzan

    ReplyDelete

Selamat Hari Raya 2023