Wednesday, November 25, 2009

Tips! bagi yang ada anak kecil...

Sejak aku datang kat Islamabad ni, macam2 tips aku dapat dari kakak2 Malaysian kat sini. Thanks a load! :)

Al-maklumla, aku kan baru je nak menyesuaikan diri menjadi ibu.. jadi banyak perkara pasal nak jaga baby ni aku tak tahu.. Lagi plak duduk kat sini jauh dgn family, so banyak aku refer kat kakak2 kat sini , doktor dan ada juga la sikit2 aku google kat internet and baca buku What to expect during First Years.. Memang sangat2 membantu..

Antara tips yang aku dapat;

  • Buat kerja bila anak tidur.. (nak mandi ke, apa ke... )
  • Sediakan bahan nak masak bila waktu husband ada kat rumah, so dia boleh tgkkan baby..
  • Contoh: Bawang di blend dan masuk dalam peti, stok utk seminggu.. , senang nak masak, tak perlu lagi time nak masak, time tu la nak potong bawang, tumbuk etc..
  • Biarkan anak menangis tak lebih dari 10 minit.. supaya kita boleh settlekan kerja, dan sbnrnya adalah baik utk bayi menangis bagi menguatkan paru2 dia.. tapi ingat, jangan lebih 10 minit!
  • Barang mainan sebenarnya adalah baik bagi merangsang otak bayi. Bayi boleh belajar mengenalpasti objek, menyentuh, memegang dan sbgnya..

@_@

No comments:

Post a Comment

Selamat Hari Raya 2023