Monday, December 15, 2008

Nervous breakdown

pagi tadi dah pergi interview kerja tu...

well, i would say... TAK BERJALAN DENGAN LANCAR!( aku la kata), result belum tahu lagi. next week dia bagitau

huhu.. i should do more study.. tak sangka plak banyak soalan2 pasal accounting etc... soalan bertubi2.. ada yang aku dapat jawab, ada yang tak.. hmm... ntahla, harap tak dapat la kerja kat sana.. scary je tempat tu.. meja kosong je, tinggal sorang je dalam pejabat tu. yang lain2 outstation..

takpe2, aku akan cuba cari kerja lain plak la.. hehe..

kepada kawan2 yang tgh nak apply 'big four', better baca buku FRS tu (betul kata Alina, tapi malangnye buku FRS aku kat shah alam.. ) em, nak tahu soklan apa yang manager tu tanya kat aku?
  • what do u understand about auditing?
  • what kind of requirement do the company have to follow??
  • what are the difference of PERS and FRS?
  • do u study MASB and FRS in the university? Describe which FRS u study?
  • FRS 3, explain..
  • Difference btwn operating lease and finance lease
  • What do u know about taxation, tell me how to compute company tax?
  • He gives me situation, what will be the accounting entry
  • How to compute individual tax?
  • What will be the procedure to issue share certificate?
  • Do all company tax rate the same?
  • Why it differ?
  • Why depreciation and all the provision had to add back ?

uhuhu... i can't remember anymore what was the question.. too many at one time! rasa mcm buat final exam... aku jadi blank sgt masa tu.. dgn tak buat revision nye... main hentam je la mana yang tahu, yang tak tahu aku cakap je tak tahu, hahaha...

takpela, apepun.. thanks to En Ahmad Wahizan, the senior manager.. sekurang2nya aku dapat pengalaman dan sedikit idea untuk menyiapkan diri sebelum kena interview nanti.. huhu

4 comments:

  1. Takpe, it's still a good experience. Good luck!

    ReplyDelete
  2. Salam mawar..
    Dah lama saya jd silent reader. Ingin menegur..tp blm ada kekuatan. Entah mcm mana sy blh terbaca entry mawar yg ini..yg membuat sy tersedak sbb terkejut. Kita sebenarnya hampir dekat..kalu mawar dpt keje kt ey tu..confirm kita jd colleague waktu tu. Kita hampir dekat rupanya.. Dan sebenarnya saya juga ditakdirkan bernasib hampir sama ngn mawar.. Apabila sya membaca entry mawar yg terbaru sy rasa mawar makin tabah..semoga mawar akan tetap tabah hadapi dugaan ini:)

    ReplyDelete
  3. ummu arsyad,

    oh ye ke?hehe.. em, tapi bukan rezeki sy di situ.. :|

    ReplyDelete
  4. ada baiknya mawar xdpt keje disitu..mawar lbh mengetahui:). sy juga berhenti dr situ setelah berkahwin. rezeki pasti ada bt kita dimana2;)

    ReplyDelete

Selamat Hari Raya 2023